08/2007 Valmet 20

valmet20

Valmet 20 esiteltiin julkisuuteen 20.5.1955.

Valmetin traktorit olivat alusta asti olleet pieniä, ketteriä jokamiehen traktoreita. Valmet 20 jatkoi tätä linjaa. Valmeteissa painotettiin myös laajaa työvälineistön käyttömahdollisuutta.

Verrattuna edeltäjäänsä, Valmet 15:een, moottoriteho oli selvästi noussut. Nyt petrolilla käyvän version teho oli 19,5 hv ja bensiiniversion 22 hv. Moottorin tyyppimerkintä oli 4035 B tai P.

Hydraulinen nostolaite oli tärkeä uudistus. Aluksi sen sai vain lisävarusteena, myöhemmin siitä tuli vakiovaruste. Etuakselipalkki muuttui putkirakenteesta palkkirakenteeksi, ja koneen paino nousi vahvistusten myötä 900 kiloon.

Ensimmäisenä tuotantovuonna, eli vuonna 1955, Valmet 20:siä valmistettiin 1511 kpl. Tästä määrästä muutamia kymmeniä vietiin Turkkiin. Traktoreita esiteltiin myös Espanjassa.

Oli kuitenkin selvää, ettei 20 hv:n moottoriteho riittäisi pitkälle. Pikku-Valmetit olivat saaneet lempinimen Piikkilangankiristäjä, joka kertoi matalasta tehosta. Jo keväällä 1955 Valmetilla tehtiin suunnitelmia seuraavan traktorimallin varalle. Valmet 33D, joka esiteltiin vuonna 1957, olikin tekniikaltaan ajan tasalla ja moottoriteholtaan – 37 hv – edeltäjäänsä parempi.

Tänä päivänä Pikku-Valmetit ovat himoittu keräilykohde, ja moni Valmet 20 onkin saanut uuden elämän asianharrastajien taitavissa käsissä.

Nyt kuukauden esineenä oleva Valmet 20 on valmistettu vuonna 1956: runko Valmetin Tourulan tehtaalla Jyväskylässä ja moottori Valmetin Linnavuoren tehtaalla Nokian Siurossa.