Kuva 1. Harry Ferguson 1884-1960

Uuden tekniikan aika – Harry Fergusonin idea maataloudesta

Tekniikan innostama nuorukainen

Henry George Ferguson syntyi maanviljelijän poikana Pohjois-Irlannissa vuonna 1884. Nuoruus kului tehdessä maatöitä, joita Harryksi kutsuttu poika inhosi. 18-vuotiaana Harry karkasi veljensä Joen luo Belfastiin ja alkoi työskennellä tämän autokorjaamossa. Täällä Ferguson oppi nopeasti ja aloitti seuraavana vuonna Belfastin teknillisessä opistossa. Harry innostui lentämisestä ja moottoriurheilusta ja kun aika kului näissä harrastuksissa, velipoika Joe riitaantui Harryn kanssa ja Harry lähti perustaen vuonna 1912 oman yrityksen, Harry Ferguson Ltd:n.

Autojen huolto- ja korjaustoiminnan ohella Ferguson alkoi tuoda autoja ja traktoreita USA:sta. Hän totesi, että tuon ajan traktorit olivat ”hengenvaarallisia vehkeitä” ja niinpä hän alkoi kehittää traktoria turvallisemmaksi. Ongelmana oli erityisesti traktorin hinaaman auran törmääminen esteeseen kynnettäessä, jolloin traktori helposti pyörähti taka-akselinsa ympäri surmaten kuljettajansa. Ratkaisu oli traktoriin kiinteästi liitetty auralaite, jonka työsyvyyttä ja –asentoa saattoi säätää. Tälle laitteelle Ferguson antoi nimeksi Ferguson Duplex Hitch, ja sitä alettiin valmistaa USA:ssa juuri Fordson-traktoreita varten.

Kuva 2. Ferguson Duplex Hitch

Duplex Hitch oli huomattava parannus aiempiin hinattaviin auroihin verrattuna. Traktorin ”kippaamisen” vaara pieneni huomattavasti ja traktorin kääntäminen päisteissä helpottui kun auran saattoi nostaa ylös käyttäen mekaanista nostolaitetta. Duplex Hitch meni hyvin kaupaksi ja Fergusonilla alkoi olla taloudellisia mahdollisuuksia kehitellä ideoitaan eteenpäin. Auran työsyvyyden säätö piti saada helpommaksi ja törmäystapauksissa laitteiston pitäisi suojata sekä itseään että kuljettajaa.

Ratkaisuksi Ferguson kumppaneineen kehitti hydrauliikkaan perustuvan ratkaisun, jossa voimansiirron pyörittämän hydraulipumpun tuottamalla paineella kolmesta pisteestä traktoriin kiinnitettyä auraa voitiin nostaa ja laskea sekä säätää työsyvyyttä. Lisäksi Ferguson kehitti järjestelmään painonsiirron, joka esteen tullessa auran eteen nosti auraa ja esti sen rikkoutumisen. Sama järjestelmä sääti auran työsyvyyttä automaattisesti. Tämän mullistavan laitteiston Ferguson patentoi sekä Britanniassa että USA:ssa vuonna 1926.

Pitkä ja vaikea tie tuotantoon

Ferguson alkoi etsiä valmistajaa traktorille, jossa olisi hänen suunnittelemansa nostolaitejärjestelmä. Tämä osoittautui hyvin vaikeaksi, traktorinvalmistajat pitivät hydrauliikan rakentamista traktoriin aivan hulluna ajatuksena. Lopulta, kymmenen vuotta myöhemmin, Ferguson ja David Brown sopivat Ferguson A-traktorin valmistamisesta. Traktorista tuli kuitenkin aika kallis ja kumppanukset riitaantuivat purkaen sopimuksen. Fergusonin ideana oli, että traktorin piti olla hinnaltaan edullinen. Sen piti olla jokaisen päätoimisen maanviljelijän tavoitettavissa ja niin yksinkertainen käyttää ja huoltaa että omistajat osaisivat tehdä sen itse.

Ferguson vei kolme traktoriaan USA:han ja esitteli niitä itselleen Henry Fordille. Ford – itsekin entinen maanviljelijä – näki heti Fergusonin keksinnön mahdollisuudet ja herrat solmivat kuuluisan kättä päälle- sopimuksen Fergusonin suunnittelemien Ford-traktorien valmistamisesta.

Kuva 3.  Ford ja Ferguson sopivat traktorien valmistuksesta

Ford toi markkinoille uuden 9N-mallin vuonna 1939 ja menestys oli valtava. Alkava maailmansota hiivutti traktorikaupan maailmanlaajuisesti ja lupaavasti alkanut tuotanto sai väistyä sotatarviketuotannon tieltä. Kun sota sitten päättyi, Henry Ford kuoli vuonna 1947 ja hänen pojanpoikansa Henry Ford Jr. irtisanoi sopimuksen. Lisäksi hän ilmoitti Fordin tuovan markkinoille uuden traktorimallin, joka käytti Fergusonin patentoimia laitteita. Tästä seurasi oikeusriita, joka vuosien taistelun jälkeen sovittiin oikeussalin ulkopuolella yli 8 miljoonalla dollarilla.

Koska tiet Fordin kanssa erkanivat, Ferguson aloitti oman tuotannon ensin Britanniassa yhteistyössä Standard Motor Companyn kanssa ja myöhemmin perustamalla USA:han oman uuden tehtaan.

Kuva 4. Ferguson TE-20

Ferguson System

Fergusonin visio maatalouden koneellistamisessa ei koskenut vain traktoria vaan koko täydellistä välineiden ja koneiden järjestelmää, jolle annettiin nimeksi Ferguson System. Kolmipistenostolaite laajensi traktorin käyttömahdollisuuksia ennennäkemättömällä tavalla. Kun vanhat traktorit kuten Fordson N olivat oikeastaan vain maanmuokkaukseen soveltuvia, uudet kumipyörillä ja nostolaitteella varustetut traktorit olivat todellisia maatalouden yleiskoneita. Maanmuokkauksen lisäksi niillä saattoi tehdä peräkärryä käyttäen maantiekuljetuksia ja erilaisia työvälineitä käyttäen istuttaa perunaa, käyttää etukuormaajaa, ruiskuttaa kasvustoja, kaivaa salaojia jne. Ferguson myi siis traktorien ohella täydellistä valikoimaa työkoneita- ja välineitä.

Kuva 5.  Ferguson System esite

Agressiivista markkinointia

Harry Ferguson oli tunnettu erilaisista tempauksistaan, joita hän järjesti varsinkin markkinointitarkoituksessa. Suurta huomiota saavuttivat mm. traktorin ulosajo Claridge-hotellista ja Edmund Hillaryn naparetki Etelämantereella käyttäen erikoisvalmisteisia Ferguson-traktoreita.

Muut valmistajat eivät jääneet toimettomiksi, vaan 1950-luvun kuluessa kaikkiin merkittävien traktorivalmistajien traktoreihin ilmaantui hydraulinen kolmipistenostolaite, tosin useimpiin vielä tuolloin ilman painonsiirtojärjestelmää. Fergusonin tiukka patenttien suojelu pelotti tekemästä liian vapaamielisiä ratkaisuja.

Kuva 6.  Farming Oy:n osasto Hyvinkään-Nurmijärven maatalousnäyttelyssä vuonna 1950

Farming Oy

Suomessa Ferguson-tuotteiden maahantuojana toimi Farming Oy, joka oli perustettu vuonna 1948 Fergusonin toiveesta saada tuotteilleen vain niihin keskittynyt maahantuoja. Farmingin perusti Korpivaara Oy sekä joukko muita sijoittajia. Farming lähti edistämään tuotteidensa menestystä uudenlaisin menetelmin. Se järjesti mm. traktorikursseja Fergusonin käyttäjille. Näillä kursseilla viljelijät saivat oppia Ferguson-traktorin käytöstä, huollosta ja pienistä korjauksista. Samalla laitteen edistyksellinen tekniikka tuli tutuksi. Tämä oli useimmille käyttäjille ensimmäinen kerta, kun he tutustuivat hydrauliikan toimintaan.

Uusi kumppani

Massey-Harris oli suuri kanadalainen maatalouskonetuottaja, jonka leikkuupuimurit olivat valloittaneet maailmaa toisen maailmansodan jälkeen. Traktorituotanto ei ollut menestynyt yhtä hyvin ja kanadalaiset ehdottivat Fergusonille fuusiota. Traktoritaisteluista tarpeekseen saanut Ferguson suostui ja järjestelyjen myötä syntyi Massey-Harris-Ferguson, joka jatkoi tuotteidensa erillistä valmistusta ja myyntiä aina vuoteen 1958. Tällöin tuotemerkki muuttui Massey-Fergusoniksi.

Kirjoittaja Juha Hirvilammi on Suomen maatalousmuseo Saran kokoelmapäällikkö.